در روش تحقیق کیفی، دادههای جمع آوری شده از نوع دادههای کیفی هستند، البته شاید دادههای تجربی کمی نیز باشند، در این صورت باید از این دادهها طبق منطق تحلیل کیفی استفاده نمود. از آنجایی که پژوهشگر ابزار عمده در جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههای کیفی است، پیشنیاز مهم هر تحلیل کیفی داشتن برخی ویژگیها، پیش از شروع بررسی مسئله مورد نظر است. مهمترین ویژگی آن است که پژوهشگر باید تلاش کند، پیشداوریها، دیدگاهها و یا فرضیاتی را که ممکن است در تجزیه و تحلیل دادهها تداخل ایجاد نماید را کاهش داده و یا از آنها آگاه شود. داشتن این ویژگی به پژوهشگر کمک میکند تا دیدگاههای شخصی خود را در هنگام آنالیز محتوا کمتر دخالت داده و یک پدیده را همانگونه که هست مورد بررسی قرار دهد.
در این مطلب به آموزش تحلیل کیفی برای دانشجویان دوره دکتری مدیریت پرداخته شده است. تحلیل کیفی روشهای مختلفی دارد که تحلیل محتوا (تِم) و نظریهپردازی دادهبنیاد از مهمترین روش های آن است. با آموزش روش تحقیق کیفی دانشجویان دوره دکتری مدیریت می توانند بخش کیفی تحقیق را انجام دهند. بخش کیفی مقدمه ای بر ورود به بخش کمی در یک تحقیق آمیخته است. در این آموزش به حوزه های تحلیل کیفی، روش های تحلیل کیفی و انواع کدگذاری تحقیق کیفی پرداخته شده است.
تحلیل کیفی را باید رویکرد مسلط بر تحقیقات دوره فرامدرن و محصول انتقادات مکتب انتقادی فرانکفورت از روشهای کمی دانست، که گستره وسیعی از علوم انسانی را دربرگرفته است. مطالعات مردمشناسی و آداب و رسوم و روابط اجتماعی و نیز مطالعات مربوط به تحلیل محتوا، همگی در حوزه تحقیقات کیفی قرار میگیرند، هرچند ممکن است از روشهای کمی نیز بهره ببرند. بهطور کلی تحقیقاتی که به نوعی کتابخانهای و نظری هستند و اطلاعات بهوسیله ابزارهای سنجش مربوط نظیر فیش، جدول، کارت و امثال آن گردآوری میشود، در گروه تحقیقات کیفی قرار میگیرند. آموزش تحلیل کیفی برای دانشجویان دکتری مدیریت بسیار مهم است.
ادامه مطلب
درباره این سایت